Bussiretki Tuusulanjärvelle

• la 18.5.2024

Ilmoittautuminen 25.3.-8.4.

Kiehtovia naiskohtaloita ja Kultakauden taiteilijaelämää Tuusulanjärvellä

Retkeilemme Tuusulan ja Järvenpään hienoihin kulttuurimaisemiin tutustumaan taiteilijaperheiden upeiden naisten kiehtoviin elämänarinoihin ja Kultakauden värikkääseen taiteilijaelämään sekä upeisiin taiteilijakoteihin.

Valokeilassa ovat mm. Aino Sibelius, Maija Halonen, Venny Soldan-Brofeldt, Tilly Soldan, Elisabeth Järnefelt, Saimi Järnefelt ja Martta Wendelin. Vierailemme Sibeliusten kulttuurikodissa Ainolassa, Maija ja Pekka Halosen itselleen rakentamassa Halosenniemessä, Lottamuseossa ja tutustumme ulkopäin myös mm. Aholaan ja Erkkolaan

Lounas nautitaan Krapin viihtyisän kesäravintola Mankelin noutopöydästä.

Kokopäivän (klo 10-18) retken hintaan 48 euroa sisältyy:

• Oppaan (Mari Anthoni/Manoris) palvelut koko retken ajan
  • Vierailut ja opastukset Ainolassa, Halosenniemessä ja Lottamuseossa sekä kävelykierrokset Ainolan ja Halosenniemen puutarhoissa.
  • Lounas Krapin kesäravintola Mankelin runsaasta ja paljon kiitosta saaneesta noutopöydästä (sis. salaattipöydän kauden antimista, päivän keiton, päivän annoksen, leivät ja levitteet sekä kahvin, teen ja jälkiruoan)
  • Kuljetus Åbergin Linjan tasokkaalla turistibussilla

Hintaan eivät sisälly kohteiden pääsyliput (Museokortilla ilmaiset / 45 euroa kohteissa itse lunastaen)

Retki on tarkoitettu ProMartat ry:n jäsenille. Mukaan mahtuu 48 osallistujaa.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 8.4. täyttämällä alla oleva lomake.

Tapahtumailmoittautumisrekisterin tietosuojaseloste

Päivän ohjelma

10.00 Lähtö Kiasman tilausajopysäkiltä

11.00 Ainola Opastettu tutustuminen

• Lars Sonckin suunnittelema Aino ja Jean Sibeliuksen koti toimii kansallissäveltäjämme ja hänen perheensä elämästä kertovana kotimuseona. Aino ja Jean Sibelius on haudattu yhteisen hautapaaden alle Ainolan kauniiseen puutarhaan.

13.00 Lounas Krapin Mankeli -kesäravintolassa

• Lisätietoa Krapin lounaasta esimerkkilounaslistoineen löytyy oheisen linkin takaa: http://www.krapi.fi/sivut/lounaspoyta

Vanha tunnelmallinen huvila pihapiireineen on nykyään hotellista, useista ravintoloista, savusaunasta ja laajasta puistoalueesta muodostuva kokonaisuus.

14.30 Halosenniemi

• Taidemaalari Pekka Halosen kansallisromanttinen, hirsinen erämaa-ateljee on entisöity alkuperäiseen asuunsa. Nykyisin ateljee toimii taidemuseona, jossa on korkeatasoisia vaihtuvia näyttelyitä sekä Halosen omaa tuotantoa.

Halosenniemessä on esillä näyttely Miljoonamänty– maisemamaalauksia Pekka Haloselta ja aikalaisilta

16.00 Syväranta, Lottamuseo, museo ja kahvi

• Tutustuminen Lottamuseoon, mahdollisuus omakustanteiseen kahvitteluun Lottakanttiinissa.
  • Tulipalossa tuhoutuneen upean Syvärannan huvilan paikalla on lähes alkuperäisen kaltainen uusi Syväranta, jossa toimii Lottakoti museotiloineen. Syvärannan huvilassa vietettiin loisteliasta elämää 1900-luvun alussa, jolloin sen omisti venäläinen miljonääri, Moskovan toiseksi rikkain mies, Konstantin Uschkoff.  Myöhemmin rakennuksen omisti Suomen lehtimiesliitto, joka piti siellä täysihoitolaa.  Muun muassa Eino Leino asui Syvärannassa jonkin aikaa. Vuonna 1936 Syväranta siirtyi Lotta Svärd -yhdistyksen omistukseen, ja se toimi järjestön kurssikeskuksena.

Matkan varrella lisäksi mm. (ohi ajaessa, lyhyt pysähdys ja opastus bussissa): Ahola, Erkkola, Martta Wendelin, Aleksis Kiven kuolinmökki, Onnela

• Koko Tuusulanjärven taiteilijayhteisö sai alkunsa, kun kirjailija Juhani Aho taiteilijapuolisonsa Venny Soldan-Brofeldtin kanssa muutti Järvenpään kartanon alueella sijainneeseen huvilaan.  Molemmat puolisot tekivät luovaa taiteilijantyötään Aholaksi ristimässään idyllisessä huvilassa.
  •  Runoilija J. H. Erkon vuonna 1902 valmistunut taitelijakoti Erkkola. Tarinoita myös huvilan valmistumiseen ja Erkon elämässä vaikuttaneista naisista.
  • Wendelin asui Tuusulassa vuosikymmeniä, ensin vuokrahuvilassa Rantatien varrella ja myöhemmin itse suunnittelemassaan Annivaaran taitelijakodissa (yksityisasuntona, ei avoinna yleisölle). Bussissa kotimatkalla ajetaan Martta Wendelinin asuinpaikkojen ohi ja kuullaan hänen elämästään ja taiteestaan.

18.00 Paluu Kiasmalle

Ilmoittaudu Tuusulanjärven päiväretkelle lauantaina 18.5.

Ilmoittaudu jonoon Tuusulanjärven päiväretkelle lauantaina 18.5.