PM-kässäilta: Saruboboja ja sielunhoitoa

Aika: 30.1.2020 klo 17:00 - 19:30
Paikka: Kalliolan settlementtitalo, Sturenkatu 11

Torstaina 30.1. teemme kässäillassa Sarubobo-nukkeja. Nuket ovat mainio lahja esimerkiksi Ystävänpäivänä.

Sarubobot ovat japanilaisia, helppotekoisia amuleteiksi/maskoteiksi tarkotettuja pieniä nukkeja. Ne ommellaan kokoon yksinkertaisin etupistoin, ompelukonetta ei käytetä.

Sarubobot ovat pieniä kangasnukkeja, joilla ei ole kasvonpiirteitä. Perinteisesti äidit ja isoäidit ovat tehneet niitä lapsilleen ja lastenlapsilleen takaamaan hyvän avioliiton, hyvät lapset ja sopusointuisen avioparin. Tänä pävänä Saruboboilla toivotaan onnea opinnoissa ja töissä, rakkaudessa, terveyttä, taloudellista hyvinvointia ja jopa pahan onnen poistoa. Kasvottomuuden arvellaan johtuvan siitä, että nukkeja ommeltiin sodan aikana eivätkä äidit halunneet tehdä surullisia kasvoja. Toisaalta syynä voi olla, että omistaja voi kuvitella nukelle kasvot oman mielialan mukaan, toisinaan iloiset, toisinaan surulliset.

Tarvitset yhteen nukkeen noin A4-kokoisen palan, ei liian ohutta eikä liian paksua, puuvillakangasta. Voit myös ottaa paria eriväristä kangasta, jolloin pää tehdään yksivärisestä kankaasta. Värillä ei ole väliä.

Lisäksi ota mukaasi muutama nuppineula, silmäneula, tavallista ompelulankaa ja sakset. Myös kirjontalankoja (helmi- tai muliinilankoja) voisi tuoda esim lettien tekemiseen ja muuhun koristeluun. Paperia, viivotin ja kynäkin voivat olla tarpeen jos haluaa piirtää kaavoja tai tehdä muistiinpanoja.

Täytevanua on tarpeeksi kaikille paikan päällä.

Ompelemaan mahtuu mukaan 15 promarttaa.

Tilaisuus on maksuton, ilmoittautuminen avataan 6.1. tästä

P.S. Jos sinulla on pulmia marraskuun lopulla aloittamasi miniryijyn kanssa, tai
jokin muu käsityöhaaste, tule hakemaan neuvoja ja kannustusta KässElinalta, joka on
tavattavissa sarubobo-iltana.