Saimme oman kässämarttamme: KässElina esittäytyy

KässElina osallistui myös turvalonkeroiden virkkaamiseen.
Näin villapusero saa uuden ilmeen: neulottu kaulus.
KässElina eli Elina Hollo

Tapaamme tällä kertaa uuden kässämarttamme, Elina Hollon, jota saa kutsua vaikka KässElinaksi. Elina on ProMarttojen perustajajäseniä ja hän oli mukana hallituksessa kolmen ensimmäisen toimintavuoden ajan.

- Käsityöt ovat keskeinen osa elämääni. Teen käsitöitä ”aina kun voin”, ja minulla on tyypillisesti useita käsitöitä samanaikaisesti kesken. Nytkin on pari kesäpuseroa ja neuleviitta, peitto isoäidinneliöistä, pari verho-ompelutyötä ja korjausommeltavaa, KässElina kertoo.

Elinan käsityöharrastus on lähtöisin lapsuudesta; hänen kumpikin isoäitinsä ja kummitätinsä olivat käsityötaitajia. Äiti osasi myös, mutta koska hän kävi vaativassa ansiotyössä, hän vain neuvoi tytärtään, silloin kun tytär kysyi tai pyysi apua.

- Muistaakseni ihan ensimmäinen käsityöni oli punainen virkattu ketjusilmukkanauha, sitten jonkin sortin patalappu. Ne tein jo ennen kouluikää. Ja olin noin 10-vuotias, kun opettaja pyysi minut sijaisekseen käsityötunnille siksi aikaa, kun hän itse hoiteli omia asioitaan. Siitä kerrasta muistan, että yhtäkkiä tajusin, miten helmineule syntyy, kun neuvoin luokkatoveria pipon kutomisessa. Ensimmäisen villatakki-villapuseroyhdistelmän Elina teki 12-vuotiaana. - Muistan sen vieläkin, se oli tummanruskeaa sekoitelankaa ja puserossa oli reikäneuletta. Minä muuten puhun mieluummin kutomisesta enkä neulomisesta, silloin kun touhutaan puikkojen kanssa. Tämä on murre-ero, josta en anna periksi!

- Ihastun yleensä helpommin lankaan, väriin tai neulemalliin kuin suoraan johonkin valmiiseen neuleeseen. Käsityölehdet ja ohjeet ovat minulle vain viitteellisiä, sillä harvoin teen ohjeen mukaan. Olen viimeistään hihankavennuksissa eri mieltä ohjeen kanssa. Kokeilen usein myös eri neuletekniikoita ja omia mallineuleita, KässElina innostuu.

Perinteisten kutomisen, virkkaamisen ja vaateompelun lisäksi KässElina on tehnyt pajuista koreja, kransseja ja amppeleita sekä vääntänyt rautalangasta kynttilänjalkoja ja koristeita. Viimeksi hän opetteli tekemään betonista ruukkuja. Vapaa-ajallaan hän viihtyy myös piha- ja puutarhatöissä - ja raivaussahan kanssa metsässä.

- Uudet käsityötaidot ja kierrätysmateriaalit kiehtovat. Tietotyöläinen tykkää, kun näkee käsiensä töiden jäljen!

ProMarttoja käsitöiden pariin KässElina aikoo houkutella omalla esimerkillään. - Uskalla lähteä mukaan! Jos käsityöt ovat olleet vastenmielisiä koulussa, niin nyt korjataan tilanne ja tehdään yhdessä jotain helppoa! Vaikken olekaan opettaja - ja ehkä juuri siksi - minulla on vinkkejä ja keinoja, joilla onnistut. Kässäiltoihin voi myös tulla vain pistäytymään.

- Tiedän, että ProMarttojen joukosta löytyy liuta käsityöintoisia jo nyt! Ideoidaan uutta yhdessä tai kokoonnutaan tekemään keskeneräisiä töitä, KässElina suunnittelee. Pro Marttojen syksyn tapahtumakalenteri näyttää täydeltä, mutta joulukuussa viimeistään kässäily pääsee vauhtiin, kun ProMartat vierailevat Diakonissalaitoksen ompeluseurassa.

- Tai jos jäsenet oikein kovin painostavat, niin ken tietää, vaikka Kässäilta pidettäisiin jo aiemmin, KässElina uumoilee.

7.9.2016 / E.H./R.H.