Puheenjohtajan 350 onnenhetkeä

Pari päivää sitten saimme 350. jäsenemme Suomen ProMarttoihin*.

Huikea saavutus ja jäsenmäärä, josta en osannut edes uneksia keskiviikkoiltana 13.12.2010, kun me seitsemän marttailusta innostunutta ekonomia olimme pohtimassa uuden marttayhdistyksen perustamista. Uudenmaan Martat tarjosi meille tilat.  Anne Lempinen toimi kätilönä - ja hyvin toimikin: ProMartat näki päivänvalon samana iltana ja vuoden 2011 alussa meillä oli jo 13 jäsentä!

Puheenjohtajana saan aina tiedon uusista jäsenistä. Edelleen näiden seitsemän vuoden jälkeenkin olen aivan yhtä ilahtunut ja innoissani jokaisesta uudesta promartasta kuin seitsemän vuotta sitten toiminnan alkaessa. Kiitos kaikki ihanat promartat, olette tarjonneet minulle monta riemastuttavaa ilonhetkeä näiden vuosien aikana!

Mikä ihmeen Pro?

Minulta kysytään usein, mistä nimemme ProMartat tulee ja mitä se merkitsee. Perustamiskokouksessa piti keksiä yhdistykselle nimi. Se olikin illan vaikein osuus, sillä kukaan meistä ei ollut ennakkoon pohtinut tätä tarkeää asiaa. Lopulta päädyimme nimeen ProMartat. Pro-etuliite on lyhennys sanasta "professional" (suomeksi "ammattilainen, pätevä") ja se kertoo siitä, että jäsenemme toimivat tai ovat toimineet aktiivisesti työelämässä oman alansa ammattilaisina. Pro kuvastaa myös toimintatapaamme yhdistyksessä: haluamme olla myös järjestelyissämme "pro" eli marttatoiminnan ammattilaisia. Toivottavasti olemme onnistuneet!

ProMartta-periaatteet

Kun aloitimme hallituksessa ProMarttojen ensimmäisen toimintavuoden suunnittelua, sovimme yhteisesti muutamasta toimintaperiaatteesta. Samoihin periaatteisiin nojaamme edelleenkin.

Ensimmäinen periaate:
Haluamme, että uudet jäsenemme tuntevat itsensä tervetulleeksi mukaan toimintaan. Toivotamme jokaisen uuden jäsenen tervetulleeksi heti, kun hän on liittynyt yhdistykseen. Jokainen jäsen on aina tervetullut tilaisuuksiimme ja erityisesti pyrimme ottamaan huomioon uudet jäsenet, jotka ovat mukaan ensimmäistä kertaa. Meillä ei ole kuppikuntia vaan kaikki ovat yhtä suurta, iloista promarttajoukkoa. Ilokseni olen hu0mannut, että lähes kaikki uudet jäsenet jäävät ensimmäisen tapahtumansa jälkeen "promarttakoukkuun" eli tulevat mukaan aina uudestaan ja uudestaan.

Toinen periaate:
Haluamme järjestää jäsenillemme mahdollisimman monipuolista toimintaa ja tapahtumia, joista me järjestäjät innostumme itsekin. Kehittelemme uusia tapahtumaideoita jatkuvasti ja saamme nykyisin myös paljon hyviä ideoita jäseniltämme.

Kolmas periaate:
Aina kannattaa kysyä! Parhaita tapahtumia ovat ne, joissa voimme tarjota jäsenillemme jotakin sellaista mitä yksin ei pysty järjestämään. Viemme promartat tutustumaan paikkoihin, joihin ei yleisöllä ole pääsyä tai tapaamaan kiinnostavia henkilöitä, joita ei muuten tapaa. Hulluinkin idea voi olla toteuttamiskelpoinen, kun vain rohkeasti kysyy! Jopa presidentti lähtee tapaamaan marttoja, kun uskaltaa kysyä.

ProMartta-lupaus

Jäsenmäärän kasvaessa kohtasimme uuden haasteen: kaikki halukkaat eivät mahtuneetkaan  tilaisuuksiimme. Muutama vuosi sitten me hallituksessa teimmekin ns. ProMartta-lupauksen: pyrimme järjestämään uusintatilaisuuksia niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan. Aina se ei ole mahdollista meistä riippumattomista syistä, mutta pyrimme pitämään lupauksemme. Hyvänä esimerkkinä tästä on PM Viiinikoulu, joka starttasi jo vuonna 2015 ja jatkuu niin kauan kuin viineistä innostuneita promarttoja riittää.

Marttojen sloganin mukaan elämä on parasta itse tehtynä. Niin on myös marttatoiminta: me promartat koemme yhdessä uusia asioita, opimme uusia taitoja, tutustumme uusiin ihmisiin - ja pidämme hauskaa!  Toivotan kaikki vanhat ja uudet jäsenet lämpimästi mukaan promarttailemaan!

Taina
hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2010

* ProMartoilla on Hollannissa toimiva toimintaryhmä Tulppaanimartat, jonka jäsenet ovat myös ProMarttojen jäseniä.

Marttatoimintaa ennen ja nyt: Marttojen keittokurssi 1920-luvulla
Ja ProMartat PM Viinikoulussa toukokuussa 2017
Kuva: Elina Sydänmaanlakka
Huippuhetki ProMarttojen puheenjohtajana: pääsin toivottamaan presidentti Halosen tervetulleeksi Minne matka, Suomineito -seminaariimme 26.4.2017