MoniNaisia tunnelmia syyskuulta ja kesäkuulta 2013

Promarttojen tarvikekeräys MoniNaisille onnistui upeasti

Ovikello soi vilkkaasti ja iloisesti koko päivän, kun promartat sekä muut martat ja lahjoittajat toivat keräystavaroita  MoniNaisten Talolle syyskuun alussa.

- Vastaanottajat kiittävät lämpimästi kaikkia lahjoittajia!  -

Keräyksen tulos oli mahtava; tavanomainen mittayksikkö oli ”muuttolaatikko” tai ”muovikassi”.  Lue lisää tästä:

• Ompelutarvikkeita: yhteensä noin 2 muuttolaatikollista, erittäin hyväkuntoisia ja tarpeellisia kaikki
  • Erilaisia kankaita: yhteensä 10-12 muovikassillista, kaikki käyttökelpoisia
  • Erilaisia lankoja: yhteensä noin 10 muovikassillista (mukana myös upouusia  lankoja) + iso pahvilaatikollinen uusia lankarullia
  • Paljon erilaisia askartelutarvikkeita: noin 3 muuttolaatikollista
  • Kyniä, tusseja, liituja, maaleja: 1 muuttolaatikollinen
  • Toimistotarvikkeita:  1 muovikassillinen
  • Lastenvaatteita ja kenkiä:  15-20 muovikassillista, suurin osa  hyväkuntoisia! Lähes kaikki näistä menivät heti suoraan asiakkaille :)
  • Sekalaista tavaraa: 1 muuttolaatikollinen

>>> Järjestämme keväällä 2014 todennäköisesti uuden keräyksen – siitä myöhemmin.

Vaan mistä kaikki alkoi? - Promarttojen vierailu kesäkuussa 2013

On kaunis alkukesän ilta. ProMartat ovat tutustumassa Sörnäisissä sijaitsevaan MoniNaisten Taloon ja MonikaNaisten Liittoon. Astumme sisään rautaportista ja kuljemme sievän sisäpihan läpi. Meille avautuu toisenlainen maailma. Talo ja miljöö henkivät arvokasta tunnelmaa menneiltä ajoilta; korkeat huoneet ja sokkeloiset käytävät. Sitten näen värikkäät julisteet ja infotaulut seinillä.

Saamme tietää, millaista työtä maahanmuuttajanaisten parissa Moninaisten Talossa ja MonikaNaisten Liitossa tehdään. Kuuntelemme kiinnostuneina ja myös vähän yllättyneinä. Näissä tiloissa maahanmuuttajanaiset saavat kosketuksen siihen maahan, johon he ovat syystä tai toisesta tulleet – joutuneet tai päässeet.  Talossa on rauhallinen ja kiireetön tunnelma ja lastenhoitohuoneen värikäs sisustus viestii iloa ja toivoa.

”Tänne on mahdollisuus tulla käymään ja viettämään päiväänsä rauhassa ilman että tarvitsee selitellä kuka on ja mistä tulee. Tänne voi tulla lukemaan lehtiä, surffailemaan webissä tai viettämään omaa aikaa teekupillisen ääressä. Yritämme tietenkin myös auttaa kaikessa missä voimme”, meille kerrotaan.  ”Täytämme yhdessä kaavakkeita ja lomakkeita, mutta emme ole juristeja emmekä sosiaalityöntekijöitä, joten usein apumme on vertaistukea naiselta naiselle; meillekin kaavakkeiden täyttäminen on uusi asia.”

”Avustamme myös muissa naisen arkipäivään kuuluvissa asioissa; eräs asiakkaamme harjoitteli kanssamme vuoden päivät, kunnes vihdoin osasi ja uskalsi itse maksaa verkkopankissa laskujaan!”, iloitsee projektipäällikkö Daniela Björklund MonikaNaisista .
”Meille promartoille niin arkipäiväinen taito että melkein nolottaa”, kuiskaan vieressä istuvalle.

Vierailumme loppupuolella meissä herää halu auttaa tätä arvokasta toimintaa. Pitää vaan keksiä toimiva tapa! Ompeluhuoneen hyllyiltä nappaamme idean käsityötarvikkeiden keräämisestä: ”Millaisia tarvikkeita täällä tarvittaisiin?”, kysyy joku meistä.

Elina Hollo /ProMartat
(25.11.2013)