Haastattelussa 100. ja 101. promartta

100. jäsenemme Annu
Leena, 101. promartta

Promarttoja on jo yli 100! ProMartat ry on runsaan kahden toimintavuoden jälkeen rikkonut 100 jäsenen rajan. Siitä kiitokset ja onnittelut kaikille jäsenillemme! Marttatoimintaan voivat viedä hyvin erilaiset polut. Kyselimme kahdelta tuoreelta promartalta, Annu Vitikka-Lahtiselta ja Leena Niemeltä, kuinka he löysivät ProMartat ja mitä odotuksia ja ajatuksia heillä on promarttailusta ja marttailusta yleensä.

Annu Vitikka-Lahtinen, olet 100. promartta. Miksi halusit liittyä juuri ProMarttoihin?

Amsterdamin matkan takia! :D ProMartat vaikuttaa sopivalta jatkumolta akateemisista opiskelijamartoista akateemisiin marttoihin. ProMarttojen ohjelma on kiinnostava ja ainoa tietämäni promartta on myös oikein mukava!

Mitä odotat promarttailulta?

Odotan innostusta ja uuden oppimista, uusia tuttavuuksia ja mukavaa yhdessäoloa.

Olet varsin kokenut martta oltuasi jo yli 14 vuotta jäsenenä Hyvät Martat -yhdistyksessä. Mitä marttatoiminta on sinulle antanut? Mihin suuntaan näet marttailun kehittyvän tulevaisuudessa?

Olen saanut marttatoiminnasta ideoita ja iloa arkeen. Olen oppinut paljon uusia asioita ja tavannut paljon erilaisia, kiinnostavia ihmisiä. En olisi ilman marttoja perehtynyt englantilaiseen teeperinteeseen, nylkenyt madetta tai siivonnut uskomattoman likaista osakuntakeittiötä.

Uskon, että marttailu ja kotoilu ovat jatkossakin ”muodissa”. Syömiseen, kotiin ja arkeen liittyvät asiat ovat jokaisen elämässä läsnä, joten marttailulle on tilausta kaikkialla.

Miksi marttatoimintaan kannattaa lähteä mukaan juuri nyt?

Miksi ei? Miksi odottaa, kun voi päästä mukaan kaikkeen kivaan ja kiinnostavaan nyt!

Leena Niemi, olet komeasti aloittamassa uutta satasta jäsenmäärässämme eli olet jäsen no. 101.

Mistä sait tietoa ProMartoista?

Sain kuulla ProMartoista työkaveriltani. Hän oli ollut mukana jo jonkin aikaa ja kertoi minulle ProMarttojen toiminnasta sekä tapahtumista ja ehdotti että liittyisin myös mukaan.

Mikä sai sinut liittymään ProMarttoihin?

ProMartat vaikutti kokonaisuudessa kiinnostavalta, ja päätin liittyä mukaan.

Millaista promarttatoimintaa odotat?

Minulla ei ole mitään suurempia odotuksia. Yleisesti ottaen odotan, että toiminta ja tapahtumat ovat sellaisia, että niistä on hyötyä ihan tavallisessa arjessa.

Mikä marttailussa kiinnostaa?

Minusta on hienoa, että on olemassa järjestö, joka neuvoo, opastaa ja antavaa vinkkejä arjen asioissa. Olen jo monesti aikaisemmin käynyt etsimässä Marttojen nettisivuilta vinkkejä esim. pyykinpesuun ja ruoanlaittoon.  Marttojen pitkät perinteet on myös kiinnostava asia.

Mitä marttoihin liittyviä lapsuusmuistoja sinulla on?

Muistan, että lapsuudessani on puhuttu Marttakerhoista. Muistan myös että vanhemmat ihmiset puhuivat ja kertoivat Marttojen kodin- ja pihanhoitoon liittyvistä ohjeista. En osaa sanoa tai muista sitä, onko joku sukulaisistani kuulunut aikoinaan Marttoihin.

Kiitos haastattelusta, Annu ja Leena.  Tervetuloa promarttailemaan!

16.4.2013 / RH