Esittelyssä 200. promartat: Eija, Tiia ja Helena

Eija ja uskollinen ystävä.
Tiia lähdössä tarkkailemaan lintujen pesänrakennuspuuhia.
Helena nauttii ulkoilusta.

Kun yhdistyksemme näki päivänvalon joulukuussa 2010, tuskin kovin moni olisi silloin uskonut, että vajaa viisi vuotta myöhemmin meitä promarttoja olisi jo yli 200. Näin kuitenkin kävi ja päätimmekin ottaa selvää, millaisia uuden sataluvun jäseniä tuolloin yhdistykseemme saimme: haastattelussa Eija, Tiia ja Helena.

Tänä päivänä eri puolilla Suomea toimivia marttayhdistyksiä ja toimintaryhmiä on jo n. 1300. Vaikka kaikki yhdistykset ovat sitoutuneet noudattamaan toiminnassaan marttajärjestön yhteisiä arvoja, erottuvat yhdistykset toisistaan muun muassa toiminnan painopisteiltään ja jäsenprofiileiltaan.

Monen muun uuden jäsenen tavoin myös ystävykset Eija ja Tiia halusivat löytää juuri heille sopivan marttayhdistyksen. Omaksi yhdistykseksi valikoitui ProMartat, jonka tarjoama toiminta tuntui houkuttelevalta ja sisällöllisesti kiinnostavalta. Helenalle ProMartoista vinkkasi ystävä: ”Juttelin ystäväni, entisen kollegani kanssa ja mainitsin, että olen ajatellut liittyä johonkin uuteen toimintaan, ehkä Marttoihin. Hän kertoi liittyneensä ProMarttoihin ja kannusti mukaan toimintaan”, Helena kertoo. Ystävän kokemukset ja suositukset ovatkin monelle uudelle jäsenelle se tarvittava ”rohkaisu” lähettää jäsenhakemus Marttaliittoon ja liittyä marttayhdistyksen jäseneksi.

Yhdistystoiminta on hyvää vastapainoa ja vaihtelua kiireiselle arjelle. ”Odotan kaikenlaista yhdessä tekemistä, näkemistä ja kokemista”, kertoo Tiia odotuksistaan  promarttailusta ja lisää: ”Olen kiinnostuneena seurannut kesäpaikkamme Puumalan Hurissasalon Marttojen toimintaa ja todennut sen mielenkiintoiseksi, monipuoliseksi ja hyvää tekeväksi.” Helena kertoo odottavansa monipuolista toimintaa ja tapaamisia, yhteisöllisyyttä ja uuden oppimista. Marttatoiminnan kautta voi myös saada uusia tuttavuuksia.

”Ruoka, sienet ja puutarha”, summaa Eija omat kiinnostuksen kohteensa. Eija toivoo saavansa martoilta nimenomaan kokemuspohjaista tietoa näistä aiheista, oppia, jota ei kirjoista hakemalla välttämättä löydä. Myös Tiialle kokeminen ja tekeminen sekä erilaisten  ihmisten kohtaaminen yhdistystoiminnan kautta on tärkeää. Helena puolestaan hakee uutta ja mielenkiintoista sovellettavaa niin arkeen kuin juhlaankin.

Moni martta ja promartta on saanut innostuksen yhdistystoimintaan jo äidinmaidossa. Eija kertoo lapsuusmuistoistaan: ”Äitini toimi Järvenpään Martoissa ja muistan, kuinka hän lähti naapurin rouvan kanssa lava-Datsunilla marttailtoihin. Kotiin tuli Martta-lehti (Emäntälehti), joka on myös jäänyt mieleen.” Myös Helena tutustui marttatoimintaan jo lapsuudenkodissaan: ”Äitini, yli 90-vuotias, on ollut martta monia vuosia, tosin ei enää. Eli Martat ja äidin uudet ruoka- ja hilloreseptit ovat tuttuja jo lapsuudesta.” Tiia puolestaan tutustui Marttoihin kymmenisen vuotta sitten, kun hän kutsui puutarhamartan laatimaan suunnitelman kaupunkipihan parannukseksi.

Martoista on monta juttua ja jokainen promartta on oma hieno lukunsa yhdistyksemme tarinaa.

Tervetuloa vielä kerran Eija, Tiia ja Helena ja kaikki muut uudet jäsenemme!

30.3.2016 / R.H.