Tutustu hallituksen jäseniin

Vas. Taina, Soili, Raija, Riikka, Leena ja Elina

Taina Raiski

ProMarttojen äiti, pitkäaikainen puheenjohtajamme Taina, koki oman "marttaherätyksensä" Helsingin Ekonomien vierailulla Marttaliitossa. Erilaiselle marttayhdistykselle oli selvästi kysyntää ja näin lähdettiin tekemään oman näköistä marttatoimintaa.

Puuhanaisena Taina nauttii vilpittömästi martta-tapahtuminen järjestämisestä ja toteuttamisesta; muille tehdessä saa valtavan paljon itselleen. Jokainen onnistunut tapahtuma ruokkii innostusta toteuttaa seuraavaa! Marttojen parviäly on aivan uskomatonta: ideoidessa vain taivas on rajana.

Sosiaalisena tunnettu Taina osaa myös vetäytyä omaan rauhaan, pois ihmisten ilmoilta. Metsäkävelyt, vesijuoksu, sekä sieni- ja marjareissut maalla ovat ne, mitkä saavat rentoutumaan.

Elina Sydänmaanlakka

Toista vuotta hallituksessa oleva Elina liittyi Marttoihin kolmisen vuotta sitten. Liittyminen oli pyörinyt mielessä jo pidempään, mutta asiat loksahtivat kohdilleen, kun sopivalta tuntunut yhdistys löytyi kaverin äidin kautta.

Marttatoiminnassa parasta on yhteisöllisyys. Marttailu on kiva harrastus, jossa tutustuu uusiin ihmisiin ja saa toteuttaa iloisia juttuja. ProMarttojen monipuolinen toiminta tasapainottaa mukavasti työelämää.

Hyvää ruokaa rakastava Elina rentoutuu upottamalla kädet taikinaan ja lukemalla dekkareita. Mökki Pernajassa toimii myös todellisena henkireikänä. Siellä pääsee irti arjesta konkreettisen tekemisen parissa. Retrovene mökkipihassa odottaa vesille laskua ja kesän retkiä!

Leena Murto

Hallituksen sihteeri Leena päätyi ProMarttoihin aluksi kannatuksen vuoksi. Idearikkaana persoonana hänet houkuteltiin nopeasti mukaan hallitukseen, jossa käynnistyi nyt jo neljäs vuosi.

Marttatoiminta antaa rutkasti energiaa, reilusti tuplana takaisin sen, mitä sille antaa. Sosiaalisena seuranpitäjänä Leena tykkää olla mukana järjestelemässä tapahtumia; yhteisöllinen toiminta vie helposti mukanaan. Marttatoiminnassa on ollut mukava huomata, miten moderneja marttoja on monenlaisia, ja kaikki ovat tervetulleita mukaan toimintaan.

Vapaa-aikana Leena rentoutuu lukemalla paljon ja nopeasti; ennätys taitaa olla rapiat 3000 sivua parissa päivässä! Myös Askolan mökillä puutarhahommat tuovat mukavaa vastapainoa muulle.

Tiina Lehtinen

Rahastonhoitajamme Tiina päätyi mukaan ProMarttojen toimintaan ystävänsä houkutuksesta. Marttaäidin kasvattina ei epäillyt hetkeäkään, etteikö voisi olla myös modernia marttatoimintaa. Hallituksessa Tiina on mukana toista vuotta.

Marttailussa parasta on yhteisöllisyys ja aktiivinen, mielekäs toiminta sekä se, että voi osallistua ja järjestää tutustumisia paikkoihin, joihin ei muuten pääsisi. Voit oikeastaan tehdä mitä tahansa, vain oma mielikuvitus on rajana.

Tiina on myös oopperan ystävä, ja liput kauden mielenkiintoisimpiin esityksiin varataan jo hyvissä ajoin. Kesällä traditioihin kuuluvat myös aamu-uinnit stadikalla sekä lomailu mummonmökissä pellon reunalla.

Raija Heikinheimo

Marttatyttönä Kivijärvellä aloittanut Raija on ollut mukana ProMarttojen toiminnassa sen perustamisesta saakka. Viimeinen kausi hallituksessa käynnistyi juuri, ja kuluneet vuodet ovat olleet todella antoisia.

Marttojen tekemä tärkeä työ motivoi: yhteisöllisyys ja monipuolinen toiminta ovat kaivattua vastapainoa monen promartan arkiselle aherrukselle. Toiminnan suunnittelussa yhdistyvät mielikuvitus, luovuus ja ideointikyky. Yhdistyksessä saa tehdä myös oman näköistä toimintaa: varsinkin kulttuuri- ja ruokatapahtumien järjestäminen inspiroi Raijaa. Ajankohtaiset aiheet ja yleisöltä suljettuihin kohteisiin tutustuminen ovat olleet suosittuja teemoja ProMarttojen ohjelmatarjonnassa, mikä sopii hyvin modernille marttayhdistykselle.

Vapaa-aikana Raija rentoutuu pitkillä juoksulenkeillä ja ruokaa laittaen. Juostessa monet parhaimmat ideatkin ovat syntyneet.

Soili Mynttinen

Hallituksen uusin kasvo Soili päätyi mukaan marttatoimintaan muutama vuosi sitten. Marttailu on parhaimmillaan monipuolista, palkitsevaa vapaaehtoistoimintaa, joka vahvistaa osaamista, osallistuutta ja yhteisöllisyyttä. Elinikäisen oppimisen puolestapuhujana Soili nauttii marttatoiminnan laaja-alaisuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaiselle löytyy jotakin, joten onnistumisen ja oppimisen ilo on taattu.

Marttajärjestö on näkyvä vaikuttaja, joka osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun. Etenkin nuorten hyvinvoinnin ja elämänhallinnan taitojen eteen tehtävää toimintaa Soili arvostaa suuresti.

Vapaa-aikanaan Soili pitää fyysistä kuntoaan yllä harrastamalla monipuolisesti liikuntaa.Terveyttä ja hyvinvointia edistävät myös hyvät perhe- ja sosiaaliset suhteet, matkustelu, kulttuuri- ja järjestötoiminta sekä rentoutuminen maaseudun rauhassa. Kuitenkin arvokkainta laatuaikaa Soili viettää pojantyttären 5-vuotiaan Lilyn kanssa puuhastellen kaikenlaista.

Riikka Niskanen

Riikka on hallituksessa vapaaehtoismarttojen kummi ja ruokamarttana itsekin vapaaehtoismarttaMarttailuun liittyy yleensäkin monipuolisesti asioista innostuvan Riikan monia "omia juttuja". Niistä intohimoisimmin hän suhtautuu ruokaan ja käsitöihin. Joku kutile on aina työn alla, ja silmät suorastaan loistavat, kun hän puhuu satokausisalaatin kokoamisesta äidin puutarhan antimista. Myös kahvi ja viinit saavat Riikan syttymään.

Utelias ja kokeilunhaluinen Riikka on valmis tarttumaan kunnianhimoisiinkin haasteisiin. Hän haluaa palavasti oppia uutta ja saada aikaiseksi hyvää. Tulevaisuudessa siintävät opintojen täydentäminen uudella tieteenalalla, mahdollisesti jonain päivänä oman palveluyrityksen perustaminen ja kenties eläminen myös ulkomailla.

Teksti: Riikka Niskanen