Tapahtumat 2014

Tammikuu

Afternoon tea á la ProMartat 26.1. ja 2.2.

Teehuone The Ounce avasi meille ovensa talvisena sunnuntai-iltapäivänä ja pääsimme nauttimaan ihastuttavasta teehetkestä. Opimme miten valmistetaan täydellistä teetä, kuulimme eri teelajeista ja maistelimme muutamaa erilaista teetä tuoreiden skonssien kera.

Kiitokset The Ouncen Innalle!

Helmikuu

Vuosikokous ma 24.2. klo 17.30-20

ProMarttojen kolmas sääntömääräinen vuosikokous pidettiin maanantaina 24.2. klo   alkaen Rikhardinkadun kirjaston neuvotteluhuoneessa.

Vuosikokouksen aluksi saimme vieraan Marttaliitosta: toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä kertoi meilla ajankohtaista asiaa Marttojen toiminnasta.

Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntöjen 8 §:n mukaiset asiat ja valittiin hallitukseen kolme uutta jäsentä.

Maaliskuu

Teatteri-ilta: Luolasto Kansallisteatterissa to 20.3.  klo 19

Maaliskuu oli kulttuurikuukausi: pääsimme tutustumiskierrokselle Kansallisteatterin tiloihin ja kierroksen jälkeen nauttimaan Luolaston esityksestä.

Huhtikuu

Kuohuviini-ilta pe 11.4. klo 17:30-

Uudenmaan Marttojen kokoustilassa

ProMarttojen viinikoulu jatkui tutustumisella kupliviin juhlajuomiin. Kuohuviinien ohella maistelimme myös aitoa shampanjaa sommelier Janne Hallan opastuksella.

Toukokuu

Alusvaateillat ma 12.5. ja to 22.5.

Funky Ladyn alusvaateilloissa saimme opastusta oikeanlaisten ja -kokoisten alusvaatteiden valintaan, hauskassa seurassa tietenkin!

Kevätmatka Viroon 23.-25.5.

Kesäinen Viro tarjoili meille parastaan matkallamme. Tutustuimme Palmsen, Sakan Cliffin ja Alatskiven kartanoihin, vierailimme pellavatehtaalla ja ostimme kassit täyteen tuliaisia, kävimme katsomassa upean Evita-musikaalin, tutustuimme Tarttoon ja Pyhitsän luostariin.

Kiitos kaikille mukana olleille ja erityiskiitokset matkan järjestäneelle GoTravelin Reetille ja oppaallemme Kaja-Riinalle!

Villivihanneskurssi ti 27.5.

Kesäkuu

ProMarttojen juhannussauna 11.6.  Kotiharjun saunassa

ProMarttojen kevätkauden kruunasi yhteinen "ennakkojuhannussauna" Helsingin ainoassa jäljellä olevassa puulämmitteisessä korttelisaunassa, Kotiharjun saunassa.  Nautiskelimme saunan mainioista löylyistä ja suurin osa meistä kokeili myös turvehoitoa ja kylvettäjän palveluita. Kokemus oli niin hieno, että ehkäpä järjestämme myös prejoulusaunan!

Elokuu

Ylimääräinen kokous ma 25.8. klo 17.30 Herttoniemen kirjastossa

Yhdistyksen ylimääräisessä kokouksessa valittiin Annukka Lankinen hallituksen jäseneksi hallituksesta eronneen Marjut Moisalan tilalle.

Syyskuu

Sienestäjän ja marjastajan suunnistuskurssi la 20.9. Luontokeskus Haltiassa ja Nuuksion kansallispuistossa

Upea aurinkoinen syyspäivä kruunasi suunnistuskurssimme Nuuksiossa. Aloitimme päivän luontokeskus Haltian tiloissa, jossa opettelimme ensin suunnistuksen ja kartan lukemisen teoriaa kurssin vetäjän Mika Arosen johdolla. Iltapäivän vietimme Nuuksion kansallispuistossa harjoitellen taitoja käytännössä. Kiitos Mikalle: jokainen meistä osaa nyt liikkua luonnossa karta ja kompassin kanssa!

Kustantamovierailu Otavalle ti 23.9. klo 17.00

Elämä, jonka kuluttaa lukien ja kirjoittaen kirjoja, on paras elämä."

ProMartat kävivät viileänä syyskuun iltana kylässä Otavan kustantamossa. Illan aikana kuulimme kirjailija Virpi Hämeen-Anttilan uuden romaanin Yön sydän on jäätä syntyprosessista. Virpin tarinointia oli hieno kuulla: intohimo ja innostus todella välittyivät. Virpi totesikin, että elämä, jonka kuluttaa lukien ja kirjoittaen kirjoja, on hänestä paras elämä.

Kustannustoimittajan kiinnostavasta mutta harvemmin esille olevasta työstä kertoi Otavan Aleksi Pöysti. Meillä oli myös mahdollisuus tutustua upeaan Otavan taloon kauniine yksityiskohtineen. Otavan kirjakaupan herkullinen valikoima sai varmasti viimeisetkin iloitsemaan syksyn tulosta: nyt kynttilät ja villasukat esille ja uutuuskirjojen pariin!

Kiitokset Otavalle kiinnostavasta illasta ja kaikille mukana olleille aktiivisesta osallistumisesta!

Lokakuu

Lumikuningatar- baletti to 30.10. klo 19.00 Kansallisoopperassa

Unelmasatu Lumikuningatar sai ensi-iltansa Suomen Kansallisoopperassa Kansallisbaletin 90-vuotisjuhlavuonna 23. marraskuuta 2012 ja oli heti yleisö- ja arvostelumenestys. Sen esitykset myytiin loppuun jo ennen ensi-iltaa. Ensimmäisenä vuonna Lumikuningattaren näki 26 000 katsojaa. Myös talven 2013–2014 kaikki 21 esitystä olivat loppuunmyytyjä. Tarina perustuu H.C. Andersenin samannimiseen satuun vuodelta 1845. Se on vuosikymmeniin ensimmäinen Suomen Kansallisbaletille tehty kotimainen kokoillan balettiteos.

Marraskuu

Vierailu Alvar Aallon kotiin torstaina 6.11. klo 17.00

ProMartat pääsivät marraskuussa vieraiksi Aino ja Alvar Aallon kotitaloon Helsingin Munkkiniemeen. Elokuussa 1936 valmistunut rakennus suunniteltiin sekä perheen kodiksi että toimistoksi. Opastetulla kierroksella saimme aavistuksen maailmankuulun arkkitehdin ja hänen perheensä arjesta. Ihmisen mittasuhteita myötäilevät huonekalut ja kauniit tekstiilit loivat lämmintä kodikkuutta. Matkoilta tuodut esineet kertoivat maailmaa nähneestä kosmopoliitista.

Riihitien talo ennakoi jo Aallon uutta tyyliä, romanttista funktionalismia, jota ilmentää esimerkillisesti kolme vuotta myöhemmin valmistunut moderni edustuskoti Villa Mairea.

Joulukuu

Pikkujoulut Annalassa torstaina 11.12. klo 17:00

ProMarttojen pikkujouluja ja samalla yhdistyksen 4-vuotisjuhlia vietettiin jo tutuksi tulleessa Annalassa torstaina 11.12. Virittäydyimme tunnelmaan glögiä siemaillen ja pipareita maistellen. Illan teemana oli korujen valmistus, jota opettamaan olivat saapuneet Sebastian ja Linda Helmien talosta. Ennen ruokailua saimme tiedot perustekniikoista ja materiaaleista. Lisan valmistama italialainen buffet tarjosi upean kokonaisuuden saapasmaan herkkuja. Ruokailun jälkeen kävimme sitten tositoimiin ja eipä aikaakaan, kun erilaiset rannekorut, kaulanauhat ja muut ihanuudet olivat jo valmiina omaksi iloksi tai lahjoiksi pukinkonttiin. Samalla poistimme makeannälkää kielenvievällä tiramisulla ja kahvilla. Kädentaitojen, maittavan ruoan ja juoman sekä iloisen seuran parissa ilta vierähti kuin siivillä viehättävässä Annalassa.

Joulusauna 16.12. Kotiharjun saunassa

Jatkoimme juhannussaunalla alkanutta perinnettä ja nautiskelimme Kotiharjun saunan leppeänkuumista löylyistä ja ainutlaatuisesta tunnelmasta.