Tapahtumat 2013

Tammikuu

Valokuvauskurssi ke 23.1. ja ke 30.1. klo 17.30-19.30

Aloitimme uuden marttailuvuoden valokuvauksen merkeissä. Kansainvälisesti ansioitunut valokuvataiteilija Juha Nenonen johdatti meidät tammikuussa valokuvamaailmaan. Kurssilla tutustuimme valokuviin ja valokuvauksen käytäntöihin esimerkein ja tekijäesittelyin sekä puhuimme yleisesti kuvaamisesta ja hyvän kuvan ominaisuuksista. Katselimme myös promarttojen omia kuvia ja saamme käytännön vinkkejä, kuinka päästä hyvään ja vielä parempaan lopputulokseen.

Kurssiin sisältyi kaksi tapaamiskertaa:

keskiviikkona 23.1. klo 17.30-19.30
keskiviikkona 30.1. klo 17.30-19.30

Kurssi pidettiin Juha Nenosen studiolla, joten pääsimme samalla näkemään autenttisen ympäristön, jossa taiteilija itse työskentelee.

Helmikuu

Kastiketta, kiitos -kurssi to 7.2. klo 17-20.30

Mitä eroa on hollandaise- , béarnaise- tai musliinikastikkeilla? Miten tehdään itse majoneesi? Miten valmistuu hieno ja kuohkea vaniljakastike?

Kastiketta, kiitos -kurssilla herkuttelimme toast skagenilla, lohiperhosilla musliinikastikkeen ja kasvisgratiinin kera.

Vuosikokous 26.2. klo 17.30-19.30

Vuosikokouksen pöytäkirjan sekä toimintakertomuksen ja -suunnitelman löydät Yhdistysasiaa-sivuilta.

Maaliskuu

Lumikenkäilyä ja avantouintia 10.3. klo 13 alk.
Oittaan ulkoilukeskus, Espoo

Luonto-opas Mika Aronen perehdytti meidät talven suosikkilajiin lumikenkäilyyn: tutustuimme lumikenkiin sekä lumikenkäilyn tekniikkaan ja teimme lumikenkäretken lähimaastoon. Retkella kävimme myös Bodom-järven kuuluisalla murhapaikalla.

Lumikenkäretken jälkeen osa meistä kävi vielä saunomassa ja rohkeimmat pulahtivat avantoon.

Jäteilta: tietoa jätteiden käsittelystä ja lajittelusta sekä vinkkejä jätteen vähentämiseksi  21.3. klo 17

ProMarttojen oma jätesafari Ämmässuolla: kiersimme autoilla 200 hehtaarin kaatopaikalla, kuulimme ja näimme mielenkiintoista asiaa pk-seudun jätteidenkäsittelystä HFT Network Oy:n asiantuntijan Hanna-Liisa Järvisen opastuksella.

HuhtikuuHollannin matka 18.-21.4.

ProMarttojen toisen ulkomaan matkan kohteena oli Hollanti ja Amsterdam, josta käsin teimme retken TulppaaniMarttojen vieraaksi. Ohjelmassa oli myös tutustuminen juustolaan, puukenkien valmistukseen ja visiitti Keukenhofin kukkanäyttelyyn.

Täytekakkukurssi 25.4

Toukokuu

Asiantuntijaluento: Kotimaisten viljojen terveysvaikutukset
14.5. klo 17-19, Kallliolan kansalaisopisto

Tekniikan lisensiaatti Tarja Kujala kertoi promartoille kokojyväviljojen terveysvaikutuksista ja viime vuosikymmenien aikana saavutetuista tuloksista viljatuotteiden tutkimuksen ja kehityksen parissa. Teorian ohella tutustuimme illan aiheeseen maistelemalla herkullisia kaura- ja ruisleipiä.

Kesäkuu

Kävimme tutustumassa Monika-Naisten Liittoon ja Moninaisten Taloon 13.6.

Vaikuttava, erilainen kesäilta Sörnäisten sydämessä ja kuitenkin niin ihmeellisessä ympäristössä, ystävyyden ja keskinäisten huolenpidon tiimoilta. Emäntinä olivat Daniela Wieliczko ja Anna Koskinen.

Monika-Naisten Liitto on sosiaalialalla toimiva monikulttuurinen järjestö, joka työskentelee maahanmuuttajataustaisten naisten ja lasten kanssa.
MoniNaisten Talo on monikulttuurinen kohtaamispaikka, joka tarjoaa tietoa, taitoa, tukea ja toimintaa useilla eri kielillä.

Elokuu

Tutustuminen Ravintola Savoyn kattopuutarhaan tiistaina 13.8.

Ananassalvia, sitruunaverbena...mitä kaikkea voikaan kasvattaa kattopuutarhassa! Mielenkiintoisen puutarhakierroksen ja hunajanmaistelun lisäksi saimme kurkistaa ravintolan keittiöön, jossa loihditaan lähiruokaa kunnioittavia annoksia suurella sydämellä. Illan päätteeksi nautimme maukkaat Toast Skagenit kuplivan proseccon kera.

Ilta ompelimossa  tiistaina 27.8.

Kokoonnuimme Ompelimo ja ateljee BSW:ssä ja teemana oli "Muodista ja uudista vaatteita - älä heitä pois!"

Ompelimon omistaja ja promartta Annu Koivumäki antoi vauhdikkaalla ja innostavalla tavalla vinkkejä ja ideoita, miten vanhasta lempivaatteesta saa jälleen käyttökelpoisen ja jopa entistä ehomman.

Osallistujilla oli mukanaan omia "ongelmatapauksiaan",  jotka Annun ammattitaidolla ja kokemuksella muuttuivat käyttökelpoisiksi ratkaisuiksi.  Saimme lisäksi kokea ompelimon ajattoman tunnelman.  Mukaan mahtui  useita uusia ideoita myös itse toteutettavaksi.

Syyskuu

Vierailu eduskuntaan ti 17.9. klo 16.30

ProMarttojen eduskuntavisiitillä tutustuimme eduskuntarakennukseen ja seurasimme hetken täysistunnon budjettikeskustelua. Käynnin parasta antia oli tapaaminen naisverkoston puheenjohtajan Johanna Karin ja kansanedustaja Rakel Hiltusen kanssa. Kahvittelun lomassa keskustelimme eduskuntatyöstä, kansanedustajan arjesta, naisten asemasta eduskunnassa ja monesta muusta ajankohtaisesta ja mielenkiintoisesta asiasta.

Suuret kiitokset Johannalle ja Rakelille!

Lokakuu

SPR:n Veripalvelu ti 8.10. klo 16-18
Kivihaantie 7, Helsinki

Tällä todella mielenkiintoisella vierailulla tutustuimme Veripalvelun toimintaan ja verenluovutukseen sekä kuulimme verivalmisteiden tuotantoketjusta, joka alkaa  luovutuksesta ja jatkuu sairaalaan asti.

Järven lumo - näyttely Ateneumissa 31.10. klo 17.00

Lokakuun toinen vierailumme suuntautui Ateneumin Taidemuseoon "Järven Lumo" -näyttelyyn. Oppaamme johdolla saimme yleiskatsauksen merkittävästä taiteilijayhteisöstä, joka eli ja vaikutti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa Tuusulanjärven maisemissa. Suomen historia ei tunne vastaavanlaista yhteisöä. Erityisen mielenkiintoista oli kuulla naisten suuresta panoksesta perheen ja yhteiskunnan eteen. He olivat "naisia miesten varjossa", vaikka olivat itsekin suuria taiteilijoita. Mutta lisäksi he ottivat vastuun isosta perheestä, hoitivat lapset, puutarhan tai osallistuivat muutoin yhteiskunnallisiin velvotteisiin.

Marraskuu

Viini-ilta Kruununhaan viinikellarissa perjantaina 15.11. klo 17:30-21:00

Promartat maistelivat punaviinejä eri mantereilta sommelier Janne Hallan opastuksella. Rento ja asiantunteva Janne innosti osallistujat vilkkaaseen viinikeskusteluun.

Joulukuu

Pikkujoulut 12.12. Annalan huvilassa

Tänä vuonna pikkujoulujen teemana olivat saippuan tekeminen ja Lähi-idän ruokaherkut. Saippuamestarimme Jaana perehdytti meidät saippuan teon saloihin ja saimme myös oivat vinkit saippualahjojen paketoimiseen. Saippuoiden jähmettyessä nautimme herkullisen buffetpöydän antimista.