Tapahtumat 2012

Afternoon tea á la ProMartat
su 22.1. klo 14-17

Teekauppa The Ounce, Fredrikinkatu 55

Teekauppa The Ounce avasi ovensa meitä varten ja saimme nauttia kaikessa rauhassa teesalongin viehättävästä tunnelmasta. Liikeen omistaja esitteli meille eri teelaatuja ja kertoi teen valmistuksesta. Maistelimme myös kuutta eri teelaatua (valkoinen, vihreä, oolong, musta, pu erh ja teekukat). Teen lisäksi tarjolla oli skonsseja hillon, kermavaahdon ja voin kera.

Helmikuu

Vuosikokous Kauha ja kukkaro, Lapinlahdenkatu 4
to 9.2. klo 17

Opastettu kierros Carl Larssonin näyttelyyn Ateneumissa
ke 29.2. klo 18.00

ProMartat hyvän elämän jäljillä Ateneumissa. Tutustuminen Carl Larssonin näyttelyyn oli tuulahdus idyllisestä elämästä vuosisadan takaa. Teosten myötä oli mahdollisuus kurkistaa Carl Larssonin perheen ja lähipiirin elämään reilun sadan vuoden taakse. Teokset tekivät lähtemättömän vaikutuksen raikkailla väreillään ja valokuvamaisen tarkalla maalauksella.

Näyttelyn yhteydessä on lisäksi oma kotona-osionsa, jossa lapsilla on mahdollisuus leikkiä esimerkiksi sovittamalla vanhanajan vaatteita tai rakentaa vaikkapa perinteinen puuhyrrä ohjaajan avustuksella.

Maaliskuu

Vihersisustaminen ja kodin viherkasvit ma 12.3. klo 17-19

Miksi fiikukseni nuokkuu? Milloin on aika vaihtaa kasvi isompaan ruukkuun? Mikä on kevään trendikkäin viherkasvi?

Uudenmaan Marttojen puutarhaneuvoja Kirsi Mäkinen antoi meille parhaat niksit kasvien kevätkunnostukseen ja kertoi uusimmista vihersisustustrendeistä.

Sokkokokin nauhoitukset
Aika: to 22.3. klo 17-20

Paikka: MTV3-rakennuksen Filmihalli-studio, Ilmalantori, Helsinki

Huhtikuu

Äänirentoutusilta
Aika:  to 12.4. klo 17.30 - 19.30
Paikka:  Keho & Ääni, Lauttasaarentie 2, Helsinki http://www.viriditas.fi/

Tutustumme hoitavaan ääneen ja äänirentoutukseen Pia Skibdahlin johdolla.

Ohjaajamme Pia Skibdahl on ihmisäänen kokenut asiantuntija; ääni- ja laulupedagogi, laulaja ja musiikin maisteri, jolla on jo yli 30 vuoden kokemus äänestä, laulusta ja musiikista.

Kurssilla käytämme omaa ääntämme rauhallisesti laulaen ja hyräillen. Saat keskittyä omaan ääneesi osana muuta ryhmää. Ei siis tarvitse jännittää yksin laulamista! Tutustumme ei-suorittavaan tapaan tuottaa ääntä. Annamme äänen laukaista kehon ja mielen jännityksiä. Opimme ymmärtämään äänen terapeuttisia ominaisuuksia ja vaikutuksia myös itsehoidossa.
- Huom! Kurssi sopii jokaiselle omasta äänestään kiinnostuneelle. Äänellisiä valmiuksia ei tarvita.

Vierailu HopeHat-hattumyymälään
ti 17.4. ja ti 24.4.  klo 18-20

Hilpeä hattu häihin vai asiallinen asuste arkeen - jos päähineasiat vaivaavat, apu löytyy asiantuntevasta hattuliikkeestä!

Vierailemme huhtikuussa HopeHat -hattuliikkeessä, jonka omistaja modisti Helena Toivo johdattelee meidät hattuetiketin saloihin ja kertoo kuumimmista hattutrendeistä. Kuulemme myös naisyrittäjän arjesta ja suomalaisesta hattukulttuurista. Illan aikana on tilaisuus saada stailausapua esim. kesän juhliin. Ota siis juhla-asusi mukaan ja löydä siihen kokonaisuuden kruunaava, hurmaava päähine!

Toukokuu

Kesäneuleilta to 10.5. klo 17 alk.

Tule mukaan lumoavien lankojen, näppärien neuleiden & vinkeiden virkkuiden iltaan FiinaNeuleessa (Annankatu 20, Helsinki), www.fiinaneule.fi.

Innostu ja hurmaannu ajankohtaisista langoista, neuleista ja virkkuutöistä! Saat parhaat vinkit ja ihania ideoita; käsityö sopii meille promartoille myös kesällä. Illan aikana voit lisäksi kysyä neuvoja esimerkiksi keskenjääneen neuleen loppuunsaattamiseksi.  Ota oma käsityö mukaan!

Opastettu kierros Aalto-yliopistonn MoA´12 - Tulevaisuutemme on tässä -näyttelyyn to 24.5. klo 17

Miltä näyttää tulevaisuuden arki, muotoilu, arkkitehtuuri tai kauneus? Millaisia ovat tulevaisuuden tilat tai utopistiset unelmat?

Vajaan kuukauden kestävässä Aalto-yliopiston MoA'12 - Tulevaisuutemme on tässä -näyttelyssä vastavalmistuneet esittelevät taiteen, tekniikan ja talouden opinnäytteitään. Näyttelytilana toimii ensimmäistä kertaa Lars Sonckin piirtämä 100-vuotias satamamakasiini. MoA'12-näyttely kuuluu World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaan.

Kesäkuu

Opastettu kierros Urho Kekkosen museoon Tamminiemeen
su 10.6. klo 12.30

Tule kuulemaan miten Kekkoset asuivat ja elivät Tamminiemessä, millaisia olivat Tamminiemen juhlat  ja mitä oli tarjolla Tamminiemen ruokapöydässä. Lisätietoja museosta voit lukea tästä.

Meille on varattu oma, tunnin kestävä opastettu kierros. Kierrokselle mahtuu mukaan 30 henkeä ja voit ottaa mukaan myös ystäväsi tai vaikka puolisosi! Kierroksen hinta on jäseniltä 7 euroa ja muilta 12 euroa.

Elokuu

Vierailu Globe Hopen tehtaalle ja tehtaanmyymälään Nummelaan ke 29.8. klo 17

Miten Alkon vanhat mainostekstiilit päätyivät kassiksi? Mihin kaikkeen voikaan käyttää käytöstä poistettuja purjeita ja turvavöitä?

Meillä on hieno mahdollisuus tutustua Globe Hopeen, joka valmistaa ekologisia ja palkittuja designtuotteita kierrätysmateriaaleista.

Syyskuu

Vierailu Tieteen ja taiteen kivipuutarhaan to 13.9. klo 17-18

Tiesitkö, että muotoilijamestari Kaj Franck suunnitteli myös puutarhoja? Franck oli erityisen kiinnostunut japanilaisesta estetiikasta ja japanilaisvaikutteita voikin nähdä hänen suunnittelemassaan Tieteen ja taiteen kivipuutarhassa. ProMartoilla oli harvinaislaatuinen tilaisuus nähdä tämä vuonna 1987 valmistunut lumoava pihateos, joka sijaitsee opetus- ja kulttuuriministeriön sisäpihalla. Tilaisuutta emännöi opetus- ja kulttuuriministeriön tiedottaja Leena Niskanen. Kivipuutarhan meille esitteli arkkitehti Tom Simons, joka johti puutarhan kunnostusprojektia vuosina 2007-2009.

Kaikenmaailman juurekset ja muutama mukula -kokkikurssi
ti 18.9. klo 17.00 - n. 21.00

Juurekset ovat oivaa ja edullista kotimaista ruokaa - ProMarttojen Kaikenmaailman juurekset ja muutama mukula -kokkikurssilla  opimme valmistamaan uusia, mielenkiintoisia juuresherkkuja.

Valmistimme kurssilla monipuolisen aterian: alkuruokana mustajuurikeittoa, palsternakkarieskoja ja porkkanalevitettä.  Pääruokana nautimme  punajuuri-sinihomejuustoohrattoa, waldolfinsalaattia, pinaattikasvisrullaa ja pähkinäisiä juurespihvejä. Jälkiruokana oli tarjolla punajuuri-suklaakakkua.

Lokakuu

Löytöretki käsitöiden Tallinnaan la 27.10.

Lokakuussa lankamatkaileime Eckerö Linen päiväristeilyllä 27.10. käsityöharrastajien paratiisiin, käsityötukku Karnaluksiin.  Matka alkoi  yhteisellä meriaamiaisella laivalla. Tallinnassa bussi kuljetti meidät satamasta Karnaluksiin. Iltapäivällä ruokailimme uutta virolaista keittiötä edustavassa ja kansallista käsityöperinnettä sisustuksessaan raikkaasti hyödyntävässä Kaerajaanissa Vanhassakaupungissa.

Marraskuu

Tutustuminen Lumenen tehtaaseen to 1.11. klo 16.30

Kävimme Lumenen tehtaalla katsomassa mitenn suositut meikit ja voiteet syntyvät! Tehdaskierroksen jälkeen pääsimme vielä tekemään edullisia ostoksia tehtaanmyymälässä.

Ekosiivous-kurssi ti 13.11. klo 17.30

Siivouskomerosi saattaa pullistella purkkeja, purnukoita ja välineitä. Jo pelkkä ajatuskin komerolle menemisestä – saati siivoamisesta - nostaa hien pintaan. Ei hätää, sillä ekosiivoojamartta selviää siivouksesta muutamilla perusaineilla ja -välineillä samalla itseään ja ympäristöään hellien. ProMarttojen ekosiivouskurssilla opimme etikan, ruokasoodan ja mikrokuituvälineiden salat.

Enbuske & Linnanahde Crew -talkshow pe 30.11. klo 20.30-21.30

Joulukuu

Pikkujoulut tiistaina 11.12. klo 17.30

Vietimme ProMarttojen yhdistettyjä pikkujouluja ja synttäreitä Lauttasaaressa ravintola Pianissimossa hulvattoman naurujoogan ja hyvän ruuan merkeissä. Yllätysohjelmanumerona oli tarjolla standup-komiikkaa.