Kuvia ja tarinaa vuoden 2016 ProMartta-tapahtumista

Lisää kuvia ja tarinaa tapahtumistamme löydät ProMarttojen Facebook-sivuilta ja Instgram-tililtämme.

Yritysvierailu Finlaysonille 11.1.

ProMarttavuoden 2016 avasi mielenkiintoinen vierailu Finlaysonille. Tapasimme toimitusjohtaja Jukka Kurttilan, joka kertoi meille kokemuksistaan Finlaysonin johdossa ja Finlaysonin tulevaisuuden suunnitelmista.

Ja lopuksi tietenkin shoppailtiin!

ProMartat lautasmatkailivat Louisianaan 11.2.

Illan kielenvievä menu
Promartat ahkeroivat keittiössä. Edessä vasemmalla ohjaajamme Hanna Pikkarainen Uudenmaan Martoista.
Kokkailun tulokset tarkassa syynissä eli yhteisellä illallisella ruokasalissa.
Cajun-lihamureke ja täytetyt perunat.
Makeaa ja tahmeaa: illallisen herkullinen päätös, pekaanipähkinäpiirakka, jota nautimme vaniljajäätelön kera.

Uudenmaan Marttojen opetuskeittiöön kokoontui 13 promarttaa teemanaan Lautasmatka Louisianaan. Kotitalouden asiantuntija Hanna Pikkaraisen johdolla jakauduimme ryhmiin valmistamaan Syvän Etelän muhevia ruokia iloisen puheensorinan säestyksellä. Ilmassa pulppusi aimo annos promarttamaista naisenergiaa.

Tutuiksi tulivat mm. Gumbo roux-suuruksineen, intiaanimaissi ja mausteinen lihamureke. Makeaakin makeampi pekaanipähkinäpiirakka houkutteli jo uunista otettaessa. Louisianan ruuat ovat helppoja valmistaa ja makumaailmaltaan lämpimän mausteisia. Kermaa, voita ja sokeria ei säästelty: tämä oli ilta, jolloin kaloreista ei keskusteltu.

Tuntien aherrus keittiössä palkittiin yhteisellä illallisella, jonka nautimme arvokkaasti ruokasalin puolella. Kotiin viemisiksi saimme jälleen kerran Hannan mainiot vinkit mm. grillilohen tuunaamiseksi louisianalaisittain sekä ohjevihkosen illan aikana kokatuista herkuista.

Kiitos Hanna ja lautasmatkalle osallistuneet innokkaat promartat!

Vierailu Lauri ja Lasse Reitzin säätiön kotimuseoon ke 2.3.

Reitzin kotimuseon rauhallista tunnelmaa.
Opas Satu Karvetti esittelee museon kokoelmaa.
Helene Schjerfbeckin lumoavaa taidetta: Kalifornialainen ja museon tuorein teoshankinta Sitruunoita visakoivukulhossa.

Promartat tutustuivat Lauri ja Lasse Reitzin säätiön ylläpitämään kotimuseoon Helsingin Töölössä keskiviikkona 2.3. Kierroksella oli mukana 19 taiteenystävää. Asiantunteva oppaamme, taidehistorioitsija Satu Karvetti esitteli vuonna 1972 avattua kotimuseota, jossa on nähtävillä  Helsingin merkittävimpiin rakennuttajiin 1920-50-luvuilla kuuluneen  Lauri Reitzin taide- ja antiikkiesinekokoelmia. Maalaustaiteen ohella museossa voi ihailla muun muassa suomalaista antiikkihopeaa, Meissenin ja Sèvresin posliiniesineitä sekä historiallista asekokoelmaa. Museo on sisustettu kodinomaiseksi eri aikakausilta peräisin olevilla antiikkihuonekaluilla.

Reitzin kotimuseo on keskittynyt esittelemään Suomen taiteen kultakautta ja museokokoelmia kartutetaankin tämän linjauksen mukaisesti. Kierroksella näimme myös uusimman taidehankinnan eli Helene Schjerfbeckin Sitruunoita visakoivukulhossa, jonka Reitzin säätiö hankki omistukseensa joulukuussa 2015 Sothebyn huutokaupasta. Raikkaan keltaiset sitruunat veivät monen ajatukset kohti kevään aurinkoa ja valoa.

Taidekierroksen päätteeksi nautimme italialaisen keittiön makuja läheisessä Trattoria Il Sognossa. Yhdistelmä kulttuuria, kulinarismia ja kaveruutta taitaa olla promarttailua parhaimmillaan:)

Kiitos mainio oppaamme Satu Karvetti ja iltaan innokkaina osallistuneet jäsenemme!

ProMartat haastettiin mukaan Veripalvelun VeriRyhmä-kampanjaan, ja perustimme oman ProMarttojen VeriRyhmän

Ensimmäinen verenluovutusporukkamme, joukossa pari konkariluovuttajaa ja yksi ensikertalainen, kokoontui Sanomatalon Veripalvelussa maanantaina 11.4. puheenjohtaja Tainan johdolla.

Mitä luovutuksessa sitten tapahtui?

Luovutukseen ilmoittaudutaan ensin tiskillä - tässä tarvitaan myös henkilöllisyystodistusta! Vanhojen luovuttajien tiedot löytyvät järjestelmästä, mutta kaikki täyttävät kuitenkin ensin kaavakkeen, jossa on henkilötietojen lisäksi kysymyksiä mm. terveydentilasta ja matkustamisesta. Näillä varmistetaan, että voit tänään luovuttaa.

Kaavakkeen täyttämisen jälkeen luovuttajat kutsutaan jonotusnumerolla lyhyeen haastatteluun, jonka yhteydessä hoitaja käy vielä läpi kaavakkeen vastauksia ja mittaa sormenpäästä hemoglobiinin.

Jos myös hemoglobiini sallii luovuttamisen (naisilla minimi on 125 g/l), päästäänkin tositoimiin. Luovuttajat siirtyvät pitkäkseen mukaville pedeille. Verta otetaan noin puoli litraa, ja homma on ohi noin 10 minuutissa.

Ensiluovuttajat saavat hyvän mielen lisäksi kiitokseksi hengenpelastaja-kangaskassin ja pinssin.

Luovutuksen jälkeen tarjolla on kahvia ja pientä purtavaa. ProMartoilla olisi tietysti riittänyt juttua vaikka pidempäänkin kahvitteluun; kupillisen lomassa ehdittiin käydä läpi niin leipomis- kuin puutarhakuulumiset.

Kalakurssi 2.5.

ProMarttojen kevään toinen ruokakurssi pidettiin heti vapun jälkeen, ja aiheena oli kala. Kotitalousneuvoja Aino Posti oli laatinut monipuolisen ateriakokonaisuuden, jossa oli mukana eri menetelmin valmistettuja kalaruokia. Kaikki valmistettiin alusta loppuun kotimaisesta kalasta. Listalla oli mm. kuharullia, haukimureketta ja marinoitua ahventa.

Kurssin aluksi saatiin tietoa vastuullisista kalavalinnoista, joissa meistä jokaista auttaa esimerkiksi WWF:n kalaopas http://wwf.fi/kalaopas/

Kiitos osallistujille ja Ainolle hyvästä kurssista!

Säkki- ja ruukkuviljelyilta 16.5.

Puutarhamarttamme Piian vetämässä säkki- ja ruukkuviljelyillassa Dodo ry:n Kääntöpöydässä opittiin ja naurettiin paljon. Piialla on vastaus kaikkiin puutarha-aiheisiin kysymyksiin ja hän osaa kertoa myös kukista ja mehiläisistä mukaansatempaavasta.

Kiitos Piia - ensi vuonna tavataan taas!

ProMartat tutustuivat nykytaiteeseen 4.10.

Ilona Anhava kertoo, kuinka hänestä tuli galleristi.
Promartat tutustuvat Kristján Gudmundssonin näyttelyyn.
"Olympic Drawings" käsittelee olympialaisten tematiikkaa.
Tämä Gudmundssonin teos on saanut innoituksensa islantilaisen kirjailijan Halldór Laxnessin tuotannosta.

Vierailimme Galerie Anhavassa tiistai-iltana 4.10. Galleristi Ilona Anhava kertoi meille galleristin työn haasteista ja taiteilijayhteistyöstä. Saimme myös hyvän johdannon käsitetaiteeseen, kun Ilonan opastuksella tutustuimme islantilaisen Kristján Gudmundssonin näyttelyyn Olympic Drawings. Nykytaide ei aina avaudu helposti, mutta sitä kannattaa lähestyä rohkeasti ja uteliaasti. Erilaiset tavat käsitellä todellisuutta avaavat uusia näköaloja. Kiitos Ilona!